Hoe ga je om met het belastend effect van de quarantainemaatregel op je gemoedstoestand?

Sommige mensen krijgen het moeilijk door de beperkte vrijheid. Het langer moeten binnen blijven en de social distancing werkt op de gemoedstoestand en zorgt voor een onrustig of soms zelfs angstig gevoel. Hoe ga je hier mee om? Meermaals komt deze vraag de praktijk binnen, zowel bij jong als oud heeft de quarantaine effect op hoe ze zich voelen.

De quarantainemaatregel is een hele uitdaging voor zowel mensen die alleen wonen als gezinnen. Onze vertrouwde routines en omgang met elkaar worden immers grondig door elkaar geschud en verstoord. In het begin kunnen we dit nog ombuigen naar iets positief. Zo kan je nu de taken aanpakken die thuis waren blijven liggen, maar na enkele weken begint het bij sommigen door te wegen en komen er zelfs stress-gerelateerde klachten tevoorschijn.

Mensen voelen zich overweldigd door de frequente nieuwsberichten en beginnen zich vaker te focussen op wat niet meer kan in plaats van wat nu nog wel kan. Terechte bekommernissen winnen aan kracht en verstoren het slaapritme. Hoe langer deze situatie blijft aanhouden, hoe meer zorgen bij sommigen doorgroeien naar angst en mensen het overzicht verliezen.

Hoe kan je weer rust en orde brengen in je beleving op de huidige situatie? Hieronder vind je mijn tips die jou en je omgeving terug meer in balans brengen.

1. Structuur en ritme

Zorg voor structuur in je leven en maak een onderscheid tussen je school- /werkdagen en vrije dagen. Blijf zo dicht mogelijk bij je vertrouwd ritme en begin je dag op het uur dat je anders ook zou doen.

Mensen zijn gewoontedieren en de voorspelbaarheid van routines geeft een gevoel van rust en zekerheid.

2. Creëer verrassende momenten in je dag

De tijd die je anders in file zou doorbrengen, kan je nu dankbaar invullen met een moment voor jezelf. Voor sommigen wordt dit misschien een moment om eens rustig te lezen of te mediteren. Anderen genieten extra lang van het ontbijt of starten mogelijks nu toch die al lang beoogde sportieve work-out op.

Af en toe willen we toch eens iets anders, het stimuleert onze aandacht en motivatie. Bovendien zijn verrassende momenten de smaakmakers van het leven.

3. Zet jezelf letterlijk en figuurlijk in beweging

Sportieve mensen voelen de drang naar beweging en gaan er veelal creatief mee om. Maar ook diegenen onder ons die niet zo sportief ingesteld zijn, hebben er toch voordeel bij om dagelijks toch even zorg te dragen voor die extra beweging. Zowel fysiek, mentaal als emotioneel zal dit je meer in je kracht zetten.

Heb je de kans in je omgeving om even naar buiten te gaan of kan je dankbaar gebruik maken van een tuin? Probeer er dan dagelijks even gebruik van te maken. Ook in huis kan je aan de slag. Er bestaan verschillende apps met oefeningen en bij sommige sportcentra vind je een gratis online aanbod, zoals bij fitness Fanatics.

Mogelijks voel je op een andere manier een drang om je in beweging te zetten en is nu de tijd aangebroken om eindelijk die nieuwe taal te leren of om een nieuwe hobby op te starten. Met een doel voor ogen gaat de dag sneller voorbij en ervaar je ook meer betekenis in je leven.

Zet jezelf letterlijk en figuurlijk in beweging

4. Wees mild voor jezelf en gun je een moment om te relaxen

Het is prima om ook af en toe te kiezen om niets te doen of eens lekker te relaxen. Ook dit zijn belangrijke momenten die rust brengen, de verbinding met jezelf versterken en die je energie geven.

Je zou trouwens versteld staan van de kracht die ontstaat wanneer je een moment met dankbaarheid stil staat bij wat je eerder gedaan hebt. Ben je bijvoorbeeld klaar met tuinieren of heb je een kamer geschilderd? Blijf er eens met dankbaarheid naar kijken en vindt het eens een keer niet vanzelfsprekend wat je daar gerealiseerd hebt.

5. Respecteer elkaars behoeften aan momenten van eigenheid en nabijheid

Ook al woon je in hetzelfde huis, iedereen leeft op zijn eigen ritme en volgens zijn behoeften. Soms kunnen we elkaar daar vlot en spontaan in vinden en voor dat je weet zit iedereen samen aan tafel rond een gezelschapsspel. Op andere momenten heeft echter de ene persoon nood aan nabijheid van de ander en wil de ander net een moment voor zichzelf.

Communiceer dit duidelijk naar elkaar en durf te vragen. Forceer elkaar niet en ga er zowel respectvol als creatief mee om. Wat op dit moment niet mogelijk is, kan misschien wel op een ander tijdstip. In welke richting ook, durf jezelf en de ander af en toe ook eens iets te gunnen.

Soms heeft iedereen zijn eigen ruimte nodig. Bijvoorbeeld bij online werk of school. Ga eens na hoe jullie dit in jullie woonst naar best vermogen kunnen organiseren zodat iedereen toch een ruimte en een moment kent om ongestoord aan de slag te gaan.

6. Blijf emotionele nabijheid voeden

Emotionele nabijheid kan blijven bestaan naast een maatregel die een fysieke afstand vraagt.  Bel naar familie en vrienden, zend berichtjes, voer online videogesprekken, schrijf een brief of stuur een kaartje.  Zwaai naar je buren en glimlach naar elkaar tijdens het winkelen, we zitten immers met zijn allen in hetzelfde schuitje.

Een gevoel van emotionele nabijheid en betrokkenheid schept warmte en verbinding. Lees ook de blog ‘En toen stond de wereld op zijn kop’, waarin je ontdekt hoe je jouw communicatie kan versterken tijdens dit Corona-tijdperk.

Blijf emotionele nabijheid voeden | Koromiro

7. Omarm al je belevingen en ventileer waar nodig

Rust, onzekerheid, blijheid, verwarring, onrust en zoveel meer maken deel uit van onze expressiemogelijkheden. Zowel positieve als negatieve indrukken en gevoelens vertellen ons meer over wat er in essentie belangrijk is voor ons.

Een expressie geven aan wat je enthousiasme aanwakkert, verloopt meestal wel vlotjes. Het is echter niet voor iedereen gemakkelijk om een uitdrukking te geven aan iets wat je naar beneden haalt. Toch is het zinvol om dit te ventileren en als het ware de druk er af te halen. Dit heeft een positief effect op je gemoedstoestand. Voor sommigen betekent dit een goed gesprek, maar ook sport, zang, tekenen en knutselen kunnen voorbeelden zijn van dankbare uitlaatkleppen.

Durf ook hiervoor eens naar iemand te bellen, een luisterend oor kan deugd doen en wonderen verrichten.

Heb je na het lezen van dit artikel hulp nodig bij het opstarten van een nieuwe positieve mentaliteit? Koromiro kan je hierbij helpen. Neem gerust contact op voor meer informatie.